LOCTITE structurele verlijming voor sterkere lichtere caravan

De eerste volledig verlijmde caravan ter wereld is sterker, lichter en droger

Henkel en Elddis werken samen om een baanbrekend proces te ontwikkelen

De Britse caravanfabrikant Elddis heeft zijn productiemethoden radicaal gewijzigd door te kiezen voor een volledig verlijmde constructie in plaats van een constructie met mechanische verbindingen. Er werden ongeveer 800 schroeven weggelaten, die werden vervangen door lijmen voor structurele en externe verlijming. Het resultaat is revolutionair, met een romp die sterker, lichter en droger is dan ooit tevoren.


Lichtgewicht en nog veel Meer

De afgelopen jaren was Elddis op zoek naar manieren om het gewicht van zijn caravans te verlagen. Zo zouden klanten de caravan kunnen trekken met een lichtere wagen en accessoires kunnen toevoegen zonder de gewichtslimieten te overschrijden. Een ander ontwerpdoel was het uitsluiten van lekkage. Het uiteindelijke doel van Elddis was echter de vrijheid om producten van om het even welke grootte of vorm te ontwerpen zonder belemmerd te zijn door de constructietechniek.

Na het verkennen van diverse alternatieven besloot Elddis dat het gebruik van lijmen met actuele materialen de aantrekkelijkste optie was. De ervaring van Henkel, met betrekking tot structurele verlijming in de luchtvaart- en automobielsector, bevestigde de uitvoerbaarheid van deze methode waarop het bedrijf deze technologie graag wilde toepassen in de vrijetijdsmarkt. Samen begonnen Henkel en Elddis aan een driejarig ontwikkelingsproces om de eerste volledig verlijmde caravan ter wereld te maken.



Naden lassen met lijm

LOCTITE UK 1366 werd aanbevolen voor zijn goede bestendigheid tegen trilling veroorzaakt tijdens het rijden op oneffen wegoppervlakken. Om te beginnen werd voor de stuikverbindingen van de caravanpanelen LOCTITE UK 1366 gebruikt, waarvan de sterkte werd bewezen door strenge testen. Vervolgens werd een spieverbinding ingevoerd voor alle pasvlakken, zodat het verlijmingsvlak 63% groter werd.
Het resultaat is een verlijmde constructie die ruim 10 keer sterker is dan de originele constructie. Kwetsbare panelen zijn nu stijve structurele componenten. Hierdoor zijn vele houten steunstructuren van de originele constructie overbodig geworden waardoor het gewicht nog kon verlagen.

 



Proefrit van ruim 43.000 km

In de volgende stap werd het verlijmde caravanontwerp getest op de weg. Het maximaal beladen voertuig legde ruim 43.000 km (27.000 mijl) af en voldeed moeiteloos aan de vereisten van BS EN1645 Deel 1, de belangrijkste norm voor caravanbouw.
De verlijmde constructie werd vervolgens getest met een simulatie van de jaarlijkse regenval en blootstelling aan extreme temperaturen van -40 °C tot +50 °C. Hoewel er geen tekenen van waterindringing waren, haalden de ingenieurs van Elddis de constructie volledig uit elkaar om te bevestigen dat alle elementen droog waren en er geen defecte verbindingen waren. Dit stelt Elddis in staat een garantie van 10 jaar op de carrosserie aan te bieden.

De ontwikkelingsingenieurs bij Henkel bieden elke klant de best mogelijke ondersteuning bij de keuze van de juiste structurele lijmen voor verschillende materialen. Neem contact met ons op – wij helpen u graag verder.

Hulp nodig?

Wij helpen u graag verder!
        

Media & Downloads